reklama

Nebojte sa do telefónu na otázku Poznáš ma? povedať Nie!

Hovorí sa, že starí ľudia sú ako deti. Ani moji starí rodičia nie sú výnimkou. Výnimočná bola skôr udalosť, v ktorej - z detinskej dôverčivosti - takmer prišli o všetky svoje celoživotné úspory.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (10)

Jedného dňa sa v telefóne ozvalo: "Poznáš ma?" Môj starký, možno zo strachu aby nepôsobil ako senilný starec, ktorý už nerozpoznáva hlasy svojich blízkych odpovedal: "To si ty, Jožko?" Na druhej strane sa ozvalo tlmené "No." A Jožko bol na svete.
Starký od radosti, že po dlhšej dobe počuje Jožka, bez zaváhania pokračoval: "A čo, už ste prišli z Ameriky?" Odpoveďou bolo opäť tlmené - No. "Aj Patrícia s Tebou prišla?" "Mhm," potvrdil Jožko. "A teda...už ste došli nadobro? Už nepôjdete naspäť?" nemohol uveriť nečakanému prekvapeniu môj starký. "Mhm, nadobro", osmelil sa konečne Jožko na rozvitú vetu. 

Takto sa Jožkove telefonáty opakovali počas niekoľkých dní. Zatiaľ, čo starký kládol "plnovýznamové" otázky, Jožko chytrácky zbieral informácie o rodine, o menách, rodinných pomeroch, vzťahoch, údaje o pobyte jednotlivých členov rodiny, o stave majetku, ..... a to všetko bez mimoriadneho úsilia. Veľa nehovoril, no o to viac počúval. A keď aj bolo treba čosi povedať, už s tým nemal problém. Zhovorčivý starký, presvedčený že sa rozpráva so svojím zaťom, ktorý dlhšie žije v zahraničí, oboznámil Jožka so všetkými novinkami v rodine. Jožko mal teda informácií dosť. Po čase nabral aj odvahu vypýtať si k telefónu starkú. A práve na jej emócie vsadil a cez ňu sa rozhodol konať.
-
Po troch dňoch, keď si bol Jožko už dostatočne istý svojou pozíciou a miestom v rodine, zavolal a naliehavo žiadal, aby mu starkí požičali peniaze na auto, ktoré chystá ako prekvapenie pre rodinu. "Ale nikomu o tom nesmiete povedať, je to prekvapenie!" prízvukoval Jožko a vyžiadal si záväzok mlčanlivosti od starkej, ktorá sa takmer pohádala so starkým za to, že odmietol ísť vybrať z banky všetky ich úspory. "Ty si taký necitlivý, lakomý! Veď je to náš zať! Komu by sme mali pomôcť, keď nie naším najbližším?" Starká ronila slzy a útočila na starkého, ktorý sa - ako inak - podvolil a peniaze nakoniec z banky vybral.
Netrvalo dlho a Jožko znova zavolal: "Vybrali ste?" "Áno, áno, môžeš si prísť pre to. Máš to tu nachystané", spokojná svojím víťazstvom nad starkým sa pochválila starká. "Nedá sa mi. Stojím tu na to auto, a je tu ešte jeden pán. Keď by som teraz odišiel, on mi ho vyfúkne. Pošlem svojho pokladníka pre to", navrhuje Jožko. To si už ale slúchadlo vzal do ruky starký a zopakoval, čo bolo povedané: "Prídi si to zobrať. Máš to tu." Jožko musel aj jemu vysvetliť, že to teraz nejde, že peniaze urýchlene potrebuje, a preto pošle svojho pokladníka. "Ten ti podpíše, že peniaze prebral," doložil Jožko, aby pôsobil vieryhodne. 
Jožko však nepočítal s tým, /čo sa z rozhovorov nedozvedel/, že starký je bývalý policajt, /príslušník vtedajšieho Zboru národnej bezpečnosti/ a nie je až taký naivný a dôverčivý, keď príde "na lámanie chleba". Pustil sa do kriku: "Ja cudziemu chlapovi peniaze z ruky nedám. Veď čo mi podpíše? No čo mi on podpíše? Hrubé hodiny! Kus papiera, ktorý mi na nič nie je. Keď chceš, prídi si pre ne sám". 
Jožko si znova vypýtal k telefónu starkú a začal stonať: "Vy mi nechcete pomôcť? Vy ste takí? To som si o vás nemyslel!" Starká s trasúcim sa hlasom Jožka chlácholila: "Ale chceme Jožko, čoby nie! Ale veď vidíš, starký to takto nedovolí. Veď skús dáko, či by ti to nepodržali, kým si prídeš pre peniaze sám....." Medzitým už starkému začalo dochádzať na myseľ viacero "prešľapov", ktorých sa Jožko v telefonickej komunikácii dopustil, a ktoré starký dovtedy prehliadal.

Peniaze sú už zasa v banke. Moji starkí sú o poznanie múdrejší a o skúsenosť bohatší. Je dosť možné, že Jožko to v tejto chvíli skúša u iných starkých, kde telefonuje ako Jurko, Ferko, Štefan, Peter, Šaňko... Je tiež možné, že zmení taktiku. Ak by vám však volal a v telefóne sa spýtal POZNÁŠ MA, smelo povedzte NIE hoci aj vlastným deťom. Tie vám to iste odpustia. 

Gabriela Mikulčíková

Gabriela Mikulčíková

Bloger 
  • Počet článkov:  7
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Na tom, kto som, stále pracujem. Mám technické vzdelanie a human/itné/ srdce.Tam niekde som ja... a občas úplne inde. Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu